Parkour varusteet

Parkourissa on myös parasta se, ettei kummempia varusteita tai välineitä tarvita. Välineet tulevat ympäristön tarjoamina; kaiteet ja muurit rakennetussa ympäristössä, puut ja kalliot luonnossa.
Varusteiksi riittävät mukavat ja rajoittamattomat vaatteet, tavalliset arkivaatteetkin sopivat tarvittaessa.
Kengät sen sijaan ovat tärkeämpi varuste varsinkin lajin alkutaipaleella, mutta niidenkään ei tarvitse olla peruslenkkareita kummemmat. Moni parkouraaja suosii ohutpohjaisia ja taipuvia kenkiä, jotka antavat parhaan tuntuman ympäristöön. Tällöin myös loukkaantumisriski on pienempi kuin paksumpi pohjaisilla kengillä.

Siitä eteenpäin mitä enemmän harjoittelee ja syventyy lajin pariin ja harrastamisen muuttuessa ehkä elämäntavaksi, ovat kengät pienempi murhe. Parkouria voi harjoitella paljain jaloinkin, joka on hyväksi keholle sekä mielelle. Paljasjalka harjoittelu tulee kuitenkin muistaa aloittaa kevyesti ja antaa kehon tottua.
Pääsääntöisesti kengät ovat kuitenkin se tärkein varuste parkouria harjoittelevalle. Hyviä asioita ottaa huomioon kenkää etsiessä on pohjan rakenne; taipuisa, ei ylimääräisiä muoviosia, yhtenäinen kumi koko pohjassa, pohjan paksuus (ohuempi antaa tarkemman kosketuksen ympäristöön). Muita asioita mitä kannattaa huomioida on kengän keveys ja sopiminen omaan jalkaan sekä kengän hinta; kengät nimittäin kuluvat ja kaudessa/vuodessa kovassa käytössä voivat pohjat kulua puhki. Hyvä kikka on ostaa parit ekstrat hyllyyn odottamaan, kun löytää itselleen sopivat kengät.

Nykyään löytyy monia parkour merkkejä tai ryhmien/ tiimien fani tuotteita kuten parkourkeskuksella.
Niitä on mm. Skopschystick, Etrefort ja ollo.
Team tuotteita on esim. Gup (Galizian Urban Project), Storror, Ashigaru, Farang ja Storm freerunning.

Lisää kenkä- ja varustevinkkejä voi kysellä Parkourkeskuksen ohjaajilta ja muilta parkouria harjoittelevilta.

Tiivistettynä vielä varusteet
  • Mukavat vaatteet sään mukaan, missä on vapaus liikkua. Eli vaatteet missä itse voisit käydä esim. lenkillä tai salilla.
  • Kengät joissa on hyvä tuntuma, pitävä kumi ja niin sanotusti ylimääräiset muoviosat ja paksut pohjat olisivat karsittu pois
  • Hyvä reppu, vyölaukku tai jokin missä kuljettaa tai säilyttää henkilökohtaiset varusteet esim. avaimet, puhelin jne.
  • Vettä nesteytystä ja hygieniaa varten
  • Avointa mieltä ja keskittymistä omaan harjoitteluun, koska ulkona on paljon häiriötekijöitä