Ulkona treenaamisen ABC

Nämä ohjeet ja neuvot toimivat parkour treeneissä, mutta pätevät myös missä tahansa muussa sisällä tai ulkona tapahtuvassa treenaamisessa ja elämässä.

  • Turvallisuus ennen kaikkea; treenaa omalla tasolla eikä turhia riskejä
  • Huomioi muut ihmiset ja ympäristö; Ota huomioon ohikulkijat, älä aiheuta häiriötä, yksityiseille alueille ei mennä. Ole kohtelias muille ja tarpeen tullen kerro mitä olet tekemässä. Muista, että treenaamassa ollessasi edustat parkouria ja lajilla on hyvä maine Suomessa.
  • Tarkista spotti ennen treeniä; Minkälainen pito? Miten välineet pysyy psytyssä? Kestääkö? Mikään ei irtoa? Millainen alastulo?
  • Treenin aikana anna tilaa muille parkouraajille. Kannusta kaveria tarvittaessa. Muiden syrjiminen ja kiusaaminen eivät kuulu lajiin.
  • Hygieniasta huolehtiminen on hyvä muistaa erityisesti treenien jälkeen. Monesti treenit etenevät ties minne parkkihalleihin ja nurkkiin, jolloin hygienia on tärkeä muistaa kotiin tullessa.
  • Vettä on hyvä olla mukana; sillä sammuttaa janon ja voi putsata pienet naarmut.
  • Ensiapulaukusta ei ole haittaa, on hyvä pitää mukana ainakin muutama laastari ja/tai ihoteippiä.
  • Puhelin ja muut henkilökohtaiset tavarat kannattaa laittaa reppuun treenin ajaksi. Reppu on hyvä jättää sellaiseen paikkaan, että se on poissa ohikulkijoiden tieltä ja sinulle näkyvissä treenin ajan. Tällöin tavarat pysyvät turvassa ulkona treenatessa.


Tärkeintä nyt koronan aikana ja muutenkin on huomioida ympäristösi ja muut ihmiset julkisilla paikoilla. Nyt on hyvä aika vältellä julkisempia paikkoja ja tutkia uusia spotteja syrjäisemmillä seuduilla.

Ota huomioon nämä seikat:

  • Treenaa sivummalla julkisista paikoista
  • Voit treenata yhdessä vain perheen kesken tai erittäin pienellä läheisellä porukalla
  • Muista ulkonakin hyvä hygienia. Voit myös ottaa mukaan joko käsidesiä. tai vettä ja saippuaa.
  • Älä koske kasvoihin.
  • Pidä riittävät etäisyydet (2m) muihin treenaajiin ja ohikulkijoihin
  • Uusimaa ulottuu pitkälle, joten tilaa on mennä kauemmaksikin jumppailemaan
  • Jos yksittää tai aivastuttaa, muista käyttää nenäliinaa tai hihaa.
  • Poikkeuksellisena aikana voi myös olla mahdollista muuttaa treeniaikataulua. Voit käydä treenaamassa aikaisin aamulla, keskellä päivää tai myöhään illalla. Silloin vältetään ruuhkia suosituimmilla spoteilla.
  • Elä loukkaannu, ettei terveydenhuolto kuormitu koronan aikaan.
  • Kyse ei ole pelkästään siitä, saatko itse tartunnan. Vaan siitä kuinka monta tartuntaa voidaan välttää toimimalla vastuullisesti.
  • Nautitaan keväästä, mutta noudatetaan viranomaisten ja THL:n ohjeita ja käytetään maalaisjärkeä
  • (THL ohjeet: https://thl.fi/fi/web/infektiotaudit-ja-rokotukset/taudit-ja-torjunta/taudit-ja-taudinaiheuttajat-a-o/koronavirus-covid-19)